Puanlayıcı Yargılarına Dayalı Ölçmelerde Geçerlik ve Güvenirlik

TÜBİTAK 2237-A

12 - 16 Şubat 2024, Çevrim İçi

Amacımız

Bilimsel araştırmalarda doğru sonuçlara ulaşılabilmesi her şeyden önce toplanan verilerin geçerli ve güvenilir olmasına bağlıdır. Bu anlamda araştırma verilerine dayalı olarak bir çıkarıma varmadan önce çalışma verilerinin psikometrik nitelikleri test edilmelidir. Verilerin psikometrik özelliklerini test ederken yürütülmesi gereken işlemler, ölçme aracının yapısına ve ölçme sonuçlarına karışabilecek hata kaynaklarına göre farklılaşır. Örneğin objektif puanlanan ölçme araçlarında puanlayıcılar bir hata kaynağı değildir. Bu nedenle puanlayıcı güvenirliğini test etmeye gerek yoktur. Öte yandan performans görevleri ya da gözleme dayalı veriler gibi puanlayıcı yargılarına dayalı ölçmelerde ölçme sonuçlarına puanlayıcı kaynaklı hatalar karışabilir. Buna bağlı olarak verilerin geçerlik ve güvenirliğini test ederken puanlayıcı hatalarını incelemek ve puanlayıcı güvenirliğini ortaya koymak gerekir. Eğitim bilimleri, sağlık bilimleri, spor bilimleri, güzel sanatlar vb. birçok alanda yürütülen araştırmalarda puanlayıcı yargılarına dayalı veriler kullanılabilmektedir. Bu bakımdan araştırmacılara, puanlayıcı yargılarına dayalı ölçmelerin psikometrik niteliğini test ederken uygulanması gereken istatistiksel işlemlere ilişkin yeterliklerin kazandırılması önemlidir. Bundan dolayı söz konusu yeterlikleri geliştirmeye dönük bilimsel etkinliklerin araştırmacılara faydalı olacağı düşünülmektedir. Bu düşünce, puanlayıcı yargılarına dayalı ölçmelerin geçerlik ve güvenirliğini konu edinen bu etkinlik için motivasyon kaynağı olmuştur.
Etkinlik kapsamında sübjektif nitelik taşıyan ölçmelerde geçerlik ve güvenirliği test etmeye yönelik işlemler farklı ölçme kuramlarına göre (Klasik Test Kuramı-KTK, Genellenebilirlik Kuramı-GK ve Çok Yüzeyli Rasch Modeli-ÇYRM) teorik temelleri ve paket programlardaki uygulamalarıyla birlikte ele alınacaktır. Etkinliğe ölçme ve değerlendirme sürecine ilişkin temel kavramlar ile başlanıp ölçme araç ve sonuçlarında bulunması gereken özellikler ile devam edilecektir. Sonrasında puanlayıcı hataları ve puanlayıcı hatalarını azaltmaya yönelik önlemler (puanlama anahtarı kullanımı, puanlayıcı eğitimi vb.) üzerinde durulacaktır. Bunu takiben önce KTK’ya, daha sonra GK’ya ve ardından ÇYRM’ye göre sübjektif ölçmelerin geçerlik ve güvenirliğini test etmeye yönelik uygulamalar sunulacaktır. Elbette sıralanan kuramların tümünü eğitim kapsamında derinlemesine inceleme olanağı yoktur. Etkinlik kapsamında kuramların temel mantığı ve terminolojisi, birbirine göre üstünlük ve sınırlılıkları ana hatlarıyla verilecek; her bir kuramın uygulamada nasıl kullanılabileceği üzerinde durulacaktır. Bu sayede etkinliğe katılan araştırmacıların ilgili kuramlara ait derinlemesine bilgileri üzerine inşa edebilecekleri bir temel kazanmaları öngörülmektedir. Alanyazında Likert tipi ölçek geliştirme ve uyarlama süreçlerine odaklanan ya da objektif puanlanan ölçme araçlarından elde edilen verilerin analizine yönelik çok sayıda kaynak bulunmaktadır. Ayrıca bu konularla ilgili birçok eğitim etkinliği düzenlenmiştir. Diğer taraftan puanlayıcı yargılarına dayalı ölçmelerde geçerlik ve güvenirliği konu edinen gerek kaynak sayısı gerekse de eğitim etkinlikleri sınırlıdır. Bu da projenin araştırmacılara katkı sunma potansiyelini arttırmaktadır.

HAKKIMIZDA

Bilim Kurulu

Prof. Dr. Şener BÜYÜKÖZTÜRK
Prof. Dr. Selahattin GELBAL
Prof. Dr. Bayram ÇETİN
Prof. Dr. Nuri DOĞAN
Prof. Dr. Cem Oktay GÜZELLER

Düzenleme Kurulu

Prof. Dr. Neşe GÜLER
Doç. Dr. Mustafa İLHAN
Doç. Dr. Gülşen TAŞDELEN TEKER
Doç. Dr. Melek Gülşah ŞAHİN
Doç. Dr. Murat Doğan ŞAHİN

Proje Ekibimiz


  • Proje Yürütücüsü

    Doç. Dr. Mustafa İLHAN

    Dicle Üniversitesi, Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi, Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Bölümü, Matematik Eğitimi Anabilim Dalı’nda doktor öğretim ... devamı

  • Prof. Dr. Neşe GÜLER

    Uludağ Üniversitesi Necatibey Eğitim Fakültesi Matematik Bölümü’nden 1995 yılında lisans diplomasını aldı ve aynı yıl yüksek lisans sınavını kazanarak ... devamı

  • Prof. Dr. Burcu ATAR

    1978 yılında Ankara’da doğdu. İlk ve orta öğrenimini Ankara’da tamamladı. Gazi Üniversitesi, Gazi Eğitim Fakültesi, Biyoloji Eğitimi Ana Bilim Dalı’ndan 2000 yılında ... devamı

  • Doç. Dr. Nezaket Bilge UZUN

    Mersin Üniversitesi Öğretim Üyesidir. Nezaket Bilge Uzun, Hacettepe Üniversitesi Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme alanında doktora derecesini almıştır. ... devamı

  • Doç. Dr. Melek Gülşah ŞAHİN

    2000-2006 yılları arasında Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Orta Öğretim Fen ve Matematik Alanları Bölümü Fizik Öğretmenliği ... devamı

  • Doç. Dr. Gülşen TAŞDELEN TEKER

    Lisans eğitimini 2007 yılında Orta Doğu Teknik Üniversitesi İlköğretim Fen Bilgisi Öğretmenliği Anabilim Dalı'nda tamamlamıştır. ... devamı

  • Doç. Dr. Kübra ATALAY KABASAKAL

    Lisans eğitimini 2008 yılında Hacettepe Üniversitesi İlköğretim Matematik Öğretmenliği Anabilim Dalı'nda tamamlamıştır. ... devamı

  • Doç. Dr. Murat Doğan ŞAHİN

    Lisans derecesini 2006 yılında Hacettepe Üniversitesi Fen Bilgisi Öğretmenliği alanında tamamlamıştır. ... devamı

  • Doç. Dr. Eren Can AYBEK

    Lisans derecesini 2009 yılında Balıkesir Üniversitesi Fizik Öğretmenliği bölümünden almıştır. Yüksek lisans ile doktora eğitimini Ankara Üniversitesi Ölçme ve Değerlendirme bölümünde ... devamı

  • Doç. Dr. Sevda ÇETİN

    2003 yılında Gazi Üniversitesi İİBF İşletme bölümünden mezun olmuştur. 2006 yılında “Standart Belirleme Yöntemlerinin Geçme Puanları Üzerine ... devamı

PROJE AFİŞİMİZ

ETKİNLİK PROGRAMIMIZ

12 Şubbat 2024 (Pazartesi)

Konu Süre Saat
Tanışma Etkinliği Doç. Dr. Mustafa İLHAN 30 dk 08:15 - 08:45
Ölçme ve Değerlendirmede Temel Kavramlar: Değişken ve ölçme kavramları, Ölçme kuralı, ölçmede birim, ölçmede sıfır, ölçek kavramı ve türleri
Prof. Dr. Neşe GÜLER
45 dk
45 dk
09:00 - 09:45
10:00 - 10:45
Ölçme ve Değerlendirmede Temel Kavramlar: Ölçüt ve ölçüt türleri, Değerlendirme ve değerlendirme türleri, Hata kavramı, Hatanın türleri ve kaynakları
Doç. Dr. Sevda ÇETİN
45 dk
45 dk
11:00 - 11:45
12:00 - 12:45
Öğle Yemeği Arası 75 dk 12:45 - 14:00
Ölçme Aracında Bulunması Gereken Nitelikler
Doç. Dr. Nezaket Bilge UZUN
45 dk
45 dk
45 dk
45 dk
14:00 - 14:45
15:00 - 15:45
16:00 - 16:45
17:00 - 17:45

13 Şubat 2024 (Salı)

Konu Süre Saat
Puanlayıcı hatası ve türleri
Puanlayıcı hataların önüne geçmek için başvurulabilecek uygulamalar
Doç. Dr. Mustafa İLHAN
45 dk
45 dk
09:00 - 09:45
10:00 - 10:45
Puanlayıcı Eğitimleri
Puanlama Anahtarları
Doç. Dr. Melek Gülşah ŞAHİN
45 dk
45 dk
11:00 - 11:45
12:00 - 12:45
Öğle Yemeği Arası 75 dk 12:45 - 14:00
Klasik Test Kuramında Puanlayıcı Güvenirliği
Doç. Dr. Kübra ATALAY KABASAKAL
45 dk
45 dk
45 dk
45 dk
14:00 - 14:45
15:00 - 15:45
16:00 - 16:45
17:00 - 17:45

14 Şubat 2024 (Çarşamba)

Konu Süre Saat
Klasik Test Kuramında Madde Analizi ve İç Tutarlık Güvenirliği
Klasik Test Kuramında Geçerlik Kanıtına İlişkin Analizler (Faktör Analizi, Açımlayıcı Faktör Analizi, Açımlayıcı Faktör Analizi Uygulaması)
Doç. Dr. Murat Doğan ŞAHİN
45 dk
45 dk
45 dk
45 dk
09:00 - 09:45
10:00 - 10:45
11:00 - 11:45
12:00 - 12:45
Öğle Yemeği Arası 75 dk 12:45 - 14:00
Klasik Test Kuramında Geçerlik Kanıtına İlişkin Analizler (Doğrulayıcı Faktör Analizi, Doğrulayıcı Faktör Analizi Uygulaması)
Doç. Dr. Eren Can AYBEK
45 dk
45 dk
45 dk
45 dk
14:00 - 14:45
15:00 - 15:45
16:00 - 16:45
17:00 - 17:45

15 Şubat 2024 (Perşembe)

Konu Süre Saat
Genellenebilirlik Kuramı
Prof. Dr. Neşe GÜLER
45 dk
45 dk
45 dk
45 dk
09:00 - 09:45
10:00 - 10:45
11:00 - 11:45
12:00 - 12:45
Öğle Yemeği Arası 75 dk 12:45 - 14:00
Genellenebilirlik Kuramı Uygulamaları
Doç. Dr. Gülşen TAŞDELEN TEKER
45 dk
45 dk
45 dk
45 dk
14:00 - 14:45
15:00 - 15:45
16:00 - 16:45
17:00 - 17:45

16 Şubat 2024 (Cuma)

Konu Süre Saat
Madde Tepki Kuramı (MTK): MTK’nın teorik çerçevesi ve MTK çatısı altındaki modeller ve temel özellikleri
Prof. Dr. Burcu ATAR
45 dk
45 dk
09:00 - 09:45
10:00 - 10:45
Çok Yüzeyli Rasch Modeli (ÇYRM): ÇYRM’nin Teorik Çerçevesi, Varsayımlar ve Analize Hazırlık
Doç. Dr. Mustafa İLHAN
45 dk
45 dk
11:00 - 11:45
12:00 - 12:45
Öğle Yemeği Arası 75 dk 12:45 - 14:00
Çok Yüzeyli Rasch Modeli (ÇYRM) Analizleri
ÇYRM Analizleri-Puanlayıcı Yanlılığı
ÇYRM Analizleri-Halo ve Merkeze Yönelme Etkisi
Doç. Dr. Mustafa İLHAN
45 dk
45 dk
45 dk
14:00 - 14:45
15:00 - 15:45
16:00 - 16:45

Her oturum arası 15 dk mola bulunmaktadır.

BAŞVURU

Puanlayıcı Yargılarına Dayalı Ölçmelerde Geçerlik ve Güvenirlik
12 - 16 Şubat 2024, Çevrim İçi

TÜBİTAK 2237-Bilimsel Eğitim Etkinliklerini Destekleme Programı kapsamında desteklenmesi üzere başvurulan etkinliğe kimlerin katılacağı henüz belirlenmemiştir. Bununla beraber, etkinliğin 20 katılımcı ile gerçekleştirilmesi planlanmaktadır. Davranış bilimlerinden sağlık bilimlerine, eğitim bilimlerinden güzel sanatlara kadar birçok disiplinde puanlayıcı yargılarına dayalı ölçmeler söz konusu olduğundan etkinlik belirli bir alan ile sınırlandırılmayacak, farklı disiplinlerden katılımcıların başvurusuna açık olacaktır (Bunun katılımcı profili açısından bir heterojenlik yaratacağı göz önünde bulundurulup eğitimde farklı disiplinlerden katılımcılara hitap edebilecek örneklere/uygulamalara yer verilecektir). Etkinliğe kabul edilecek katılımcıların seçiminde gözetilecek ölçütler aşağıda sıralanmıştır:

  • Doktora öğrencisi olmak,
  • Daha önce lisansüstü düzeyde temel istatistik içerikli en az bir dersi başarıyla tamamlamış olmak.

Yukarıda yer verilen hususlar katılımcı seçiminde dikkate alınacak temel ölçütlerdir. Başvuru sayısının eğitime alınacak kursiyer sayısı olan 20’yi aşması halinde aşağıdaki ölçütlere göre bir seçim yapılacaktır:

  • Puanlayıcı yargılarına dayalı ölçmelerin psikometrik niteliklerini hesaplamayı gerektiren bir tez konusu çalışmayı planlayan ve bu konuya ilişkin tez önerisi kabul edilmiş kişilere öncelik tanınacaktır.
  • 2023 Şubat depreminin yaşandığı 11 ildeki üniversiteler öncelikli olmak üzere etkinlikte Türkiye’nin farklı üniversitelerinden katılımcıların yer almasına özen gösterilecektir.

Katılımcıların sağlık, spor, eğitim bilimleri gibi farklı alanlardan olmalarına ve kadın-erkek katılımcı sayısının birbirine yakın olmasına dikkat edilecektir.

4 Şubat 2024 tarihine kadar başvuru formunu doldurabilirsiniz.

Başvuru için aşağıdaki linkte yer alan formu doldurunuz:

Başvuru Süreci Sona Ermiştir


KATILIMCI LİSTESİ

KATILIMCI LİSTESİ

Ad Soyad
Ramazan Soyuk
Elif Simge Güzelergene
Leyla Burcu Dinçsoy
Merve Kılıç
Pınar Emre-Arslan
Işılay Nur Erkan
Ersin Özer
Mehmet Ata Okuyucu
Gürkan Cüvitoğlu
Aybüke Doğaç
Rahim Şentürk
Hatice Uslu Kocabaş
Yusuf Yıldırım
Pakize Gamze Erten Bucaktepe
Hanifi Yumuşak
Yusuf Aydemir
Yadigar Leyla Doğan
İsa Koyuncu
Fatma Balık
Mevsim Betil Pektaş


YEDEK KATILIMCILAR

Ad Soyad
Şıhmehmet Erden
Sinem Coşkun
Şafak Cansu Doğru
Selim Daşçıoğlu
Halil Emre Çınargür
Kerim Aymaz
Elif Mengi
Aylin Karakuş


İLETİŞİM


Telefon : 0505 516 22 62

E-posta:
puanlayici2237@gmail.com mustafailhan21@gmail.com